Ăștia de clasa a 8-a sunt în grafic

lung sau lat

Examenul de matematică din cadrul Evaluării Naționale a dat naștere celei mai ambigue ambiguități de până acum. La un subiect de 5 puncte li s-a cerut elevilor să interpreteze un grafic simplu, iar tineretul, mândria țării, a bușit răspunsul pentru că a citit graficul invers.

13509120_269479453427231_6650736337201937178_n

Ce, mă, nu e bine 8?

[spacer height=”20px”]

Se pare că aștia micii ar fi putut interpreta că axa Ox reprezintă numărul efectiv de elevi, iar axa Oy notele, în ciuda faptului că graficul este însoțit de legendă. Ok, ok, fair enough, axele nu sunt denumite, ar putea apărea o confuzie, dar, ca să răspunzi 8 la întrebarea asta trebuie să:
  1. ignori complet legenda
  2. să consideri că notele sunt de la 0 la 8
  3. Că în același timp 5, 9 și 10 elevi au luat nota 3 (cumva în același timp).
  4. Că 1 și 2 elevi au luat nota 0.
  5. Că sunt 52 de elevi într-o clasă.
Răspunsul normal: O bătaie tandră pe umărul crudului adolescent, proaspăt posesor de buletin și-un “lasă că se mai întâmplă, dar pe viitor să fii mai atent!” sau “încearcă și tu să gândești, că nu doare!”. Că până la urmă nu e capăt de țară o scăpare minoră la un prim examen important din viața unui vlăstar al societății.[spacer height=”20px”]
Dar ce să vezi! Nu s-a uscat cerneala de pe foile de examen că deja avem petiție cu peste 30000 de semnături din partea unor părinți cărora dacă le zici de Excel cred că vorbești de filme de acțiune cu hackeri, ce strașnic au sărit de cur în sus că “nenorociții ăia de la Minister care au redactat prost subiectele și își bat joc de copiii noștri”. Pe de-o parte e de înțeles sensibilitatea părintelui la ochii lucioși ai plozilor ce-și inventează scuze, pe de altă parte atitudinea de a arunca vina acolo nu există are un efect bolnăvicios pentru felul în care viitorii liceeni vor privi școala. Lipsa de responsabilizare naște monștri (iresponsabili). Dacă ție ți se pare vag un grafic simplu nu înseamnă automat că elevul are o scuză. Sunt convins că majorității părinților i se par ambigue jumătate din subiecte, însă motivele sunt altele, nu proasta redactare a acestora.[spacer height=”20px”]

Și apoi vine Prof. Stefan Vlaston, fost Director al Grupului Școlar “Petre Poni” din București, profesor de matematică, care debitează cu patos în direcția Ministerului Educației pe subiectul enunțului buclucaș.

Legenda spune că nu poți încurca axele

Legenda spune că nu poți încurca axele

[spacer height=”20px”]

Dom’ Profesor reușește astfel să explice, în mare parte, rezultatele “formidabile” ale elevilor liceului pe care l-a călăuzit prin negura necunoașterii, din calitate de Director al instituției. Partea cu axele încurcate nu prea i-a ieșit, însă nu-i bai, că nu ăsta era scopul fostului dascăl.
Domnul Vlaston face parte din sinistra formațiune politică a lui Traian Băsescu și a găsit prilej să atace o ramură a guvernului, pentru că dumnealui știe că treaba cu subiectele greșite stârnește valuri. Problema e că presa a preluat reacția sa ca a “profesorului”, și nu a “vicepreședintelui PMP”, cum ar fi fost mai relevant în cazul de față.
[spacer height=”20px”]
Revenind la subiect, faptul că “au văzut invers” este o greșeală cauzată fie de lipsa unei logici elementare, fie de neatenție. Este un grafic simplu de interpretat pentru un elev care nu are nicio problemă să utilizeze la capacitate maximă un dispozitiv tehnologic avansat precum un smartphone sau o tabletă. Dacă tot nu ești convins de fututul ăla de grafic (deși ar fi penibil), tot ce trebuie să faci e să cauți pe Google Images termenii “column chart”. Vei observa că acest tip de grafice conține fie etichete pentru axe (uneori), fie legendă (ca în subiectul de la Evaluarea Națională). Foarte rar ambele.
Dacă insistăm că examenele trebuie să cuprindă întrebări ca “În ce an a avut loc Răscoala de la 1907?” încurajăm prostia. Și apropo de puncte moca, punctul a) de la (teoretic) cea mai grea problemă a acestui examen sună cam așa:
[spacer height=”20px”]
– Triunghiul ABC este echilateral. Latura AB are 10 cm. Demonstrați că perimetrul triunghiului ABC este 30 cm.
[spacer height=”20px”]
Dacă copilul tău îți vine cu o notă proastă la examenul ăsta are o problemă mai gravă decât interpretarea greșită a unui grafic. Și nu e vina Ministerului Educației, ci a lui ca elev, a ta ca părinte și a profesorilor de matematică precum Ștefan Vlaston.[spacer height=”20px”]

Comments

comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *